Ćwiczenia manualne rąk

rehab1
 

1) Zginanie grzbietowe i dłoniowe nadgarstka (ręka idzie raz w górę, raz w dół)

Pozycja wyjściowa: siedzenie lub leżenie na plecach, łokieć zgięty, ręka skierowana w górę. Trzymaj rękę ćwiczącego jedną ręką, jego nadgarstek drugą (jak na rys.)

Faza 1: Poproś dziecko aby zgięło nadgarstek jak najbardziej do przodu (prowadź ruch!)

Faza 2: Poproś dziecko aby odciągnęło nadgarstek jak najbardziej do tyłu (prowadź ruch!)
Faza 3: Powrót do pozycji wyjściowej.

Zadaniem rodzica w tym ćwiczeniu jest pomoc w jego wykonaniu, a nie robienie tego za dziecko. Dziecko bierze czynny udział w ćwiczeniach.

 

rehab11
rehab2
 

2) Odwodzenie i przywodzenie nadgarstka (zginanie nadgarstka w stronę palca małego i w stronę kciuka)

Pozycja wyjściowa: siedzenie lub leżenie na plecach, łokieć zgięty, ręka skierowana w górę. Trzymaj rękę ćwiczącego jedną ręką, jego nadgarstek drugą (jak na rys.)

Faza 1: Poproś dziecko aby zgięło nadgarstek jak najdalej w bok, w stronę małego palca. (prowadź ruch!)

Faza 2: Poproś dziecko aby zgięło nadgarstek jak najdalej w bok, w stronę kciuka. (prowadź ruch!)

Faza 3: Powrót do pozycji wyjściowej.

 
rehab3 

3) Zgięcie i wyprost w st. śródręczno- i międzypaliczkowych (zaciskanie ręki w pięść)

Pozycja wyjściowa: siedzenie lub leżenie na plecach, łokieć zgięty, ręka skierowana w górę.

Faza 1: Poproś dziecko aby zacisnęło rękę w pięść i wytrzymało tak ok.5 sekund

Faza 2: Poproś dziecko aby wyprostowało palce i rozstawiło je szeroko (jak żaba) i wytrzymało w tej pozycji ok.10 sekund.

Faza 3: Powrót do pozycji wyjściowej.

 

4) Zgięcie i wyprost każdego palca po kolei.

Pozycja wyjściowa: siedzenie lub leżenie na plecach, łokieć zgięty, ręka w pozycji pośredniej (naturalnej)

Faza 1: Poproś dziecko aby zgięło mały paluszek tak aby spoczywał on na dłoni, tutaj należy pomóc i docisnąć palec, wytrzymać w tej pozycji ok. 5sek.

Faza 2: Poproś dziecko aby maksymalnie wyprostowało mały paluszek, tutaj należy pomóc i utrzymać palec w pełnym wyproście przez ok. 10sek.

Faza 3: Powrót do pozycji wyjściowej. I tak po kolei ćwiczymy każdy palec.

5) Sięganie kciukiem do każdego palca po kolei.

Pozycja wyjściowa: siedzenie lub leżenie na plecach, łokieć zgięty, ręka w pozycji pośredniej (naturalnej).

Ruch: Poproś dziecko aby łączyło kciuk z każdym palcem po kolei zaczynając od palcanmałego, po każdorazowym połączeniu kciuka z palcem należy wyprostować wszystkie palce i rozstawić je szeroko( jak żaba!) i wytrzymać w tej pozycji ok. 10sekund.

rehab4

6) Kręcenie kółeczek kciukiem

Pozycja wyjściowa: siedzenie lub leżenie na plecach, łokieć zgięty, ręka w pozycji pośredniej (naturalnej).

Ruch: Poproś dziecko aby kręciło kółeczka kciukiem raz w jedna raz w drugą stronę.

 

7) ?Walka kciuków?

Pozycja wyjściowa: siedzenie lub leżenie na plecach, kciuk wyprostowany.

Ruch: Przykładamy swój kciuk do kciuka dziecka i nakazujemy pchać mu na nasz kciuk (którym stawiamy lekki opór). Swój kciuk przykładamy raz od wewnątrz, a raz od zewnątrz.

 

8 ) Ćwiczenie wyprostne palców

Pozycja wyjściowa: siedzenie przy stole, ręka leży na stole-palce wyprostowane!!!

Ruch: Przykładamy swoją dłoń na palce dziecka i nakazujemy pchać dziecku na naszą dłoń (palce dziecka powinny się lekko podnosić w górę).W tej pozycji wyprostnej należy wytrzymać ok. 10sekund.

rehab5 

9) ?Rozłącz i złącz palce?

Pozycja wyjściowa: siedzenie lub leżenie na plecach, łokieć zgięty, ręka skierowana w górę, palce wyprostowane.

Ruch: Naprzemienne łączenie i rozdzielanie wyprostowanych palców.

Każde z powyższych ćwiczeń należy powtórzyć co najmniej 20 razy dziennie!!!


 

rehab6 

Ćwiczenia manualne rąk w formie zabawowej

1) Rysowanie oburącz w powietrzu dużych wzorów np. drzewo, dom, słońce itp.

2) Pisanie palcem (każdy po kolei) na piasku np. swojego imienia itp.

3) Robienie piłek z gazet i rzucanie nimi do celu.

4) Wyciskanie gąbki w ciepłej wodzie.

5) Nawijanie włóczki, sznurka na kłębki.

6) Lepienie (z plasteliny, ciasta) zwierząt, ludzików, wałeczków, kulek, liter, cyfr itp.

7) Przypinanie i zdejmowanie klipsów bieliźnianych (klamerek) np. na brzegu

zeszytu (z przeciwstawnością kciuka wobec palca wskazującego i środkowego),

po 10 klipsów na każdą rękę

8) Spacery palcami po stole ? w różnych ich zestawieniach np. wskazujący i

serdeczny, kciuk i mały itp.

9) ?Ukłony palców? ? nakładamy na kolejne palce np. włóczkowe pacynki, palec z

pacynką ?kłania się? i prostuje kilka razy

10)Naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie

11) Rozdzielanie fasoli od ryżu( palce muszą być cały czas wyprostowane) a fasolę

łapiemy pomiędzy wyprostowane palce i układamy z niej jakiś obrazek.

rehab7

rehab8

 

 

Ćwiczenia z piłką

1) Naciskanie na piłkę

Pozycja wyjściowa: Siad (prosty lub skrzyżny), ręce wyprostowane w łokciach, w

rękach trzymamy piłkę (palce powinny być wyprostowane) w sposób pokazany na

zdjęciu.

Ruch: Ściskanie piłki tylko nasadą dłoni równocześnie od góry i dołu przez ok. 10

sekund i rozluźnienie.

UWAGA: To samo ćwiczenie wykonujemy trzymając piłkę po bokach.

Liczba powtórzeń: 20 razy

 
rehab9
 

 

2) Toczenie piłki

Pozycja wyjściowa: Siad prosty, tylko nasady dłoni spoczywają na piłce (palce są

wyprostowane i lekko uniesione ku górze) leżącej w kroku.

Ruch: Toczenie piłki do przodu aż do wyprostu łokcia i powrót.

Liczba powtórzeń: 20 razy

rehab10

 

Ćwiczenia z dużą piłką

1) Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem (na brzuchu) na piłce. Ramiona oparte na

podłodze proste w łokciach. Nogi wyprostowane na szerokość bioder oparte o podłoże.

Ruch: Unoszenie w górę na przemian prawej i lewej nogi.

 
rehab111
 

 2) Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem (na brzuchu). Ramiona oparte na podłodze, nogi wyprostowane i uniesione w górę, na szerokości bioder, plecy proste.

Ruch: "Maszerujemy" rękami w przód przesuwając ciało na piłce.

 

3) Pozycja wyjściowa: Leżenie przodem (na brzuchu) na piłce. Ramiona oparte na podłodze proste w łokciach. Nogi wyprostowane na szerokość bioder oparte o podłoże.

Ruch: Unosimy naprzemiennie ręce i nogi do góry i staramy się chwilę utrzymać równowagę.

 

4) Pozycja wyjściowa: Siad na piłce, nogi w rozkroku ustawione na szerokość bioder, zgięte. Stopy skierowane lekko na zewnątrz. Plecy proste.

Ruch: Unoszenie naprzemienne ramion w górę i przed siebie. Koordynacja równowagi.

5) Pozycja wyjściowa: Siad na piłce, nogi w rozkroku ustawione na szerokość

bioder, zgięte w kolanach. Stopy skierowane lekko na zewnątrz. Plecy proste.

Ruch: Naprzemienne unoszenie nóg zgiętych w kolanach w górę.

rehab12

 

6) Pozycja wyjściowa: Siad na piłce, nogi w rozkroku ustawione na szerokość bioder, zgięte w kolanach. Stopy skierowane lekko na zewnątrz. Plecy proste.

Ruch: Prostujemy naprzemiennie prawą i lewą nogę w przód.

 

7) Pozycja wyjściowa: Siad na piłce, nogi w rozkroku ustawione na szerokość bioder, zgięte w kolanach. Stopy skierowane lekko na zewnątrz. Plecy proste.

Ruch: Krążenie bioder raz w jedną, a później w drugą stronę.

 

8) Pozycja wyjściowa: Siad na piłce, nogi w rozkroku ustawione na szerokość bioder, zgięte w kolanach. Stopy skierowane lekko na zewnątrz. Plecy proste.

Ruch: Pochylenie miednicy w przód i tył.

 

Duże piłki rehabilitacyjne są dostępne w różnych rozmiarach dostosowanych do wzrostu ćwiczącego. Oto mała pomoc przy wyborze odpowiedniego sprzętu do ćwiczeń:

Rozmiar piłki:  45 cm
Wzrost: 140 -150 cm

Rozmiar piłki: 55 cm
Wzrost: 151-165 cm

Rozmiar piłki: 65 cm
Wzrost: 166-180 cm

Rozmiar piłki: 75 cm
Wzrost: 181-190 cm

Rozmiar piłki: 85 cm
Wzrost: 191 cm

 

Opracowała

Chraplak Ewelina

 

 

 

1slider

Nasi Partnerzy

6.jpgmolnlycke.jpgpolymem.jpglr.jpglines.jpgconvatec.jpgorphan.jpgmojarana.jpgmediamed.jpgkruk.jpgeurordis.jpg

button 1 200x135px

dotpay debra

nowa strona EB

fanimani debra eb

Konsultacja i pomoc pielęgniarska

Drodzy rodzice/opiekunowie jeśli potrzebujecie pomocy, konsultacji pielęgniarskiej i opieki w zakresie wiedzy o lekach, opatrunkach i ich zastosowania w leczeniu i pielęgnacji w Epidermolysis Bullosa zachęcamy cię do kontaktu z Debra Polska Kruchy Dotyk tel. + 48 668 837 308. Więcej danych teleadresowych w zakładce kontakt.